Programmer

Det finnes et utall av kettlebells øvelser og programmer.  Som nybegynner har jeg basert meg på en bok som heter Kettlebells For Dummies (Health & Fitness)

Ikke så overraskende kanskje? Dette er en veldig bra instruksjonsbok for mange av oss, men jeg hoppet over kapitlet om trening for gravide. For de fleste vil instruksjonene i denne boken være tilstrekkelig i overskuelig framtid. Selv om jeg føler meg i brukbar form tror jeg det er fornuftig å lære seg basis først. Uansett hvilke programmer du velger er det veldig viktig å beherske grunnteknikken i de forskjellige øvelsene.

Derfor er det viktig å være litt tålmodig med læringen, og holde litt igjen på de første, overmotiverte treningene! Hvis jeg hadde bodd i nærheten av noen gode instruktører hadde jeg nok spandert noen kroner på instruksjonstimer der.
På nettet finnes et utall mulige øvelser og programmer, som f. eks dette:

eller dette

Fra tidligere, mer aktive perioder tar jeg med noen treningsprinsipper jeg skal prøve å følge. Jeg har aldri likt å trene uten å ha målsettinger om fremgang, så den må kunne måles. For å kunne ha fremgang og måle den skal jeg følge disse prinsippene:

  • Bruk et program i 2-4 måneder
  • Utfør de samme øvelsene i hele perioden
  • Ha samme hviletid mellom hvert sett i hele perioden
  • Bli sliten og nærme meg grensa for hvor mye jeg orker
  • Gjør litt mer på hver treningsøkt (tyngre vekter, flere sett/repetisjoner)
  • Kjør programmet minimum 2, helst 3 dager pr uke

Mitt treningsmål er å komme på et nivå der jeg kjører grunnprogrammet 3 sett pr trening, 3 dager i uken. Den dagen det målet er nådd er det tid for nye programmer og nye mål. Utfordringen min ligger i mye reising og uregelmessig arbeidstid, og det å kunne få til regelmessig trening i en slik hverdag.